Методика, разработена от литовския психотерапевт Алексейчик ((Алексейчик, Alekseicik A. E.)) за организация на терапевтични общности в психотерапевтичните отделения и на групова психотерапия (групповая психотерапия) при пациенти с неврози и с други гранични разстройства.
И. Т. Ж, П. А. е ярък пример за еклектична психотерапия (еклектическая психотерапия), която съчетава прийомите на гещалт-терапията (гештальт-терапия) и психодрамата (психодрама), а също така екзистенциалната ориентация при отсъствието на ясно определени концептуални рамки. За И. Т. Ж. П. А. са характерни директивността, щателната предварителна преработка н на сценария на психотерапевтичните и тренингови занимания, интензификацията и драматизацията при включването на участниците в работата на групата.
Основните принципи на И. Т. Ж. П. А. са:
- Реалистичниост (реализация на правила като „да приемеш съдбата си” («принятия судьбы») и „да си платиш за всичко” («платы за все»).
- Синтетичност (холистичност, тоталност – поетапна преработка на преживяванията на участниците в групата с опиране на различните репрезентативни системи и с използване на широк арсенал прийоми);
- Интензификация на преживяванията (идентификация с преработените преживявания и „изгараня на излишното” («выгорание лишнего»).
- Използване на съхранените психични процеси и на компенсаторните механизми като опора.
- Драматизация (използване на прийоми като „висене над бездната” («зависание над бездной», редуване на превключването между полярните преживявания на участниците в групата, драматична детайлизация и експлоатация на груповата динамика (групповая динамика) – формиране на асоциативни връзки между създаваната психодраматична ситуация и реалните проблеми и взаимоотношения между участниците в групата).
- Истинност на информацията (постига чрез прийоми като „материализация” („материализация”) и редуцирано „измерение” („измерение”) на преживяванията).
- Ясно определяне на психотерапевтичните (или тренингови) цели, динамична отворена скалирана (в балове) оценка (самооценка) на психокорекционния ефект.
Авторът организира 2-5-дневни тренингови семинари за психотерапевти, лекари и психолози. Ярко изразената личностно-ориентирана насоченост позволява тези занимания да се разглеждат като своеобразен професионален подбор и като своеобразни лаборатории за постигане на професионален и личностен ръст на психотерапевтите.
***
Из: „Психотерапевтична енциклопедия“ (2019),
Автор: Борис Карвасарски
Оригинално заглавие: „Психотерапевтическая энциклопедия“
Превод от руски език: Силвия Давидова-Иванова
ISBN 978-1-68454-600-8