Преди време попитахме вече пораснали деца кой е най-яркият им спомен от детството и получихме следния отговор: “Най-яркият ми детски спомен са Коледите, когато бях дете. Тогава емоциите и вълнението бяха по-големи за мен. Събирахме се абсолютно цялото семейство на уютно приготвена трапеза. Атмосферата беше изпълнена със щастие, смях, забавни истории и подаръци. Всички се сплотявахме на този ден.” Едва ли има по-точно описание от свързващата сила на споделените празници, независимо от това колко пищни или скромни са те (децата изобщо не помнят това всъщност). Топлотата и емоциите на семейните празници ще Ви свържат с децата по един много специален начин.
КАКВО Е ВАЖНО ДА ЗНАЕТЕ?
- Изграждането на здрава емоционална връзка с детето не изисква да сте с детето 24 часа в денонощието с детето. Изисква да знае, че Вие сте там за него (т.е. че ще го вземете от детска градина или ще се приберете вкъщи, където то е с баба или с детегледачката, т.е. Вашето поведение да е предсказуемо) и че в определен период (през уикенда или вечер след времето в детската градина или с баба/детегледачката) ще му се посветите изцяло.
- Целта на предложените активности не е да развива познавателните способности на детето (макар че това неминуемо ще се случи, така или иначе), а именно да ви свърже.
- Всички знаем, че първите 7 години са важни, но не само заради възпитанието, а и именно поради това, че през тях се установява емоционалната връзка с детето – онази стабилна основа, на която то ще стъпва във всички критични периоди в неговото израстване.
- Дейностите по изграждането на емоционална връзка с детето не са клоунада, не са демонстрация на материални възможности, не са свръхзадоволяване на детските капризи, не са и удовлетворяване на родителското Его, а са целенасочено и обмислено поведение в полза на детето.
- Важен е съвместният процес, а не резултатът от него.
- Не забравяйте важните думички в изграждането на емоционална връзка с детето са- заедно и споделено, подкрепа и насърчение.
- Опитали сме да предложим достъпни за всеки родител дейности или да предложим по-икономични техни варианти.
Автор в рубриката – Силвия Давидова-Иванова, психолог