Различната похвала: как да хвалим правилно произведенията на детето?

Рисунки, апликации, творби от пластелин – детето по правило обича да показва на възрастния своята работа. И родителите, от своя страна, обикновено активно откликват, показвайки възхищение от създаденото от детето. Типичният отговор е следният: „Колко красиво! Справил/а си се чудесно! Просто прекрасно!”. Какво стои зад тези думи? На първо място родителите искат да поощрят инициативата на детето. Похвалата спомага детето да се старае и в бъдеще да направи нещо.

Това обаче е само едната страна на похвалата. Нека погледнем и към обратната. Детето получава удоволствие от добрите думи и се старае отново и отново да получи похвала. Но това не е толкова просто – първо трябва да нарисува картината и едва след това ще получи оценка. А да рисуваш отнема време. И детето бързичко рисува някаква „мацаница”, която носи на възрастния за оценка. Получава отново поощрение. Разликата е в това обаче, че в първия случай то се е старало, а във втория – не. Получило е обаче една и съща похвала. Случва се и така детето да рисува картина след картина и буквално през три минути да тича при възрастния, който отново и отново изкуствено възкликва: „Ах, колко хубаво! Колко е красиво!”. И не само това – възрастният хвърля бегъл поглед и просто повтаря дежурните думи. Така за детето вече не е важно какво е направило – то прави нещо, единствено за да чуе приятни думи от възрасния. Подобна похвала не е особено ценна, понеже на практика съдържанието на дейността на детето не е кой знае колко важно за родителя и детето не получава пълноценна обратна връзка.

Как тогава да похвалим детето? Най-добре е, когато обсъждате работата на детето, да използвате феноменологичния подход, а именно да опишете онова, което е направил детето, да намерите особеностите на точно това произведение. Важно е да не оценявате нито детето, нито резултатът от неговата работата. Вие например виждате рисунка, на която са изобразени къща и момиченце. Можете да кажете например следното: „Ти си нарисувала къща и момиченце. Къщата е жълта и много точно нарисувана. А момиченцето е с розово палтенце като твоето. Ето това дърво около къщата се е получило почти като жуво. Изглежда, че вятърът полюшва листата му. И колко много цветя има на рисунката – всички те са ярки, разноцветни. Толкова жизнерадостна е тази рисунка. Подобрява ми се настроението, когато я гледам.” Какво казва в този случай възрастният? Той не само описва рисунката, а и нещо повече: „Виждам теб, виждам твоята рисунка, внимателен съм към теб и ти си ми интересен. Интересен ми е твоят вътрешен свят и съдържанието на твоята работа.”

Ако ние казваме, че една рисунка е красива, това означава, подразбира се, че друга рисунка може да бъде „некрасива”. И тогава детето с всички сили се опитва да рисува именно красиви картини. А творчеството само по себе си е безгранично и понякога е по-важно да нарисуваш нещо страшно, а не прекрасно. Детето например може да нарисува своите страхове, обиди, гняв, злоба, раздразнение. И в този случай думите на възрастния за красотата на рисунката преди всичко ще звучат като неразбиране на детето и дори пренебрежение към неговия вътрешен свят. Трудно е все пак да наречеш красива една рисунка, която представлява лист, почти целия просто изцапан с боички. Не е ли така? В този случай отново е препоръчително родителят да се обърне към феноменологията и да каже например: „На тази рисунка има много черно (зелено, червено). Изглежда си искал да оцветиш всичко в този цвят.” Подобни думи дават възможност на детето да се почувства прието от детето. Нека се опитваме не просто да хвалим произведенията на децата, но и да ги виждаме!

Автор: Юлия Гусева, психолог, Руска федерация

Оригинално заглавие: РАЗНАЯ ПОХВАЛА: КАК ХВАЛИТЬ ПОДЕЛКИ РЕБЕНКА

Източник: http://mchildren.ru/praise-can-be-different/

Извлечено на: 14.02.2018 г.

Превод от руски език: Силвия Давидова-Иванова

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s